Fanfaremuziek van Richard Strauss door de Wiener Philharmoniker
_____________________________________________________________
Om de eenheid in politiek of sociografisch opzicht te bepalen, en deze wetmatigheid geldt dikwijls ook voor het beginsel dat de cultuur de drager is van de erfenis van een land of staat in meerdere belangrijke aspecten die niet cijfermatig kunnen worden vastgesteld, is het van belang dat wij er oog voor krijgen dat dikwijls die eenheid zijn uitdrukking niet vindt daar waar die naar de eenheid op zoek zijn zich bevinden, een menselijke waarde als gemeenschappelijkheid behoeft een voorstelling van zaken die het noodzakelijk maakt dat de uitdrukking daarvan elders wordt gevonden dan waar de gedachten van de mensen die ernaar op zoek zijn zich afspelen, en binnen de samenleving in beweging van de Nederlanden hoe men het ook wendt of keert worden deze eenheid en overeenkomst aangetroffen telkens op een andere plaats daar waar deze niet onmiddellijk werd verwacht en verwijderd van de plaats waarde discussie zich ontvouwt, maar deze diversiteit en gevarieerdheid overschrijdt binnen het gebied dat aan te merken valt als de lage landen bij de zee nooit de begrenzingen daarvan, het zou mogelijk moeten zijn deze omstandigheden onder te brengen
in een wiskundige formule waarvan ik vermoed dat deze samenhangt met een
algebraïsche definitie van Newton.//.
![]() |
een aquarel van een camellia van de hand van Pierre-Joseph Redouté, de camellia wordt ook wel genoemd 'Japanse roos' |
het kasteel van de Hertogen van Brabant te Turnhout: een stadskasteel
![]() |
in deze foto zijn de twee torens goed te zien |
Thans is de gemeente Turnhout opgenomen in de lijst van Vlaamse cultuurgemeenten en bevindt de locatie zich bestuurlijk in het gewest Antwerpen. In het gebouw, waarin het Gerechtshof van Turnhout is gevestigd, bevinden zich wandtapijten die de strijd voorstellen uit de tijd van Maria van Bourgondië, landvoogdes van de Nederlanden in de 16e eeuw en dochter van de keizer Maximiliaan van Habsburg die zijn residentie had te Wenen en die zich niet zonder een zeker onderscheid in de belangen van het Heilige Roomse Rijk en de Nederlanden wilde bezig houden met zijn rechten en plichten in de lage landen, een gebied in Noord Europa waarin de grote noordelijke rivieren van het continent uitstromen in zee en waarvan de politieke status door de eeuwen her altijd wat betwijfelbaar is gebleven en eigenlijk slechts verschilde door de wisseling in het accent dat werd gelegd in de politieke relativiteit maar welke uiteindelijk gekenmerkt is door een kern van onafhankelijk bestuur met eerbied voor de bijzondere aard van de bevolkingsgroepen die zich in de lage landen als inwoners hadden weten te vestigen, eveneens van een karakter dat aan te merken is als van een internationaal georiënteerde identiteit.
![]() |
een achterhuis van oorspronkelijk Limburgse identiteit wat het de bouwwijze betreft te Cadier en Keer aan de Maas. |
In economisch opzicht is het Brabantse land altijd zeer actief gebleken in industrieel en handelsverkeer betreffende activiteiten. In Turnhout bereikte de linnenindustrie en de handel in dat waardebehoudende product een hoge graad van ontwikkeling.
Hetgeen nog als vermeldenswaard kan worden beschouwd is het historisch gegeven dat Amalia van Solms, de vrouw van de stadhouder Frederik Hendrik die tot zijn functie was beroepen in de eerste helft van de 17e eeuw en ter ere van wiens nagedachtenis zijn vrouw Paleis Huis ten Bosch te Den Haag liet bouwen ontworpen door het architectenteam onder leiding van Peter Post dat ingezet werd bij meerdere projecten in de jeugdige Republiek der Zeven Verenigde Provinciën voor het vaststellen van de bouwstijl voor het tijdperk van de barok in de Nederlanden, zich na het voltooien van het bijna als een mausoleum voor Frederik Hendrik aan te merken Paleis gelegen in het bosgebied nabij het traditioneel als administratief centrum te beschouwen Den Haag terugtrok op de landerijen die haar door de koning van Spanje waren toegekend in de nabijheid van Turnhout. Wat het betreft de barok als kunst- en cultuurtijdperk ben ik niet zo bekend met hetgeen daarvan in de Zuidelijke Nederlanden aanwezig is, maar het dient gezegd dat in een gemeenschappelijke bouwstijl dikwijls de eenheid van een staat of de overeenkomst tussen twee staten in politiek opzicht zijn uitdrukking vindt. Indien het erom gaat een overeenkomst in identiteit te beleven door de bevolking van een land is het vaak de architectuur die hen daarin de weg wijst en is voorgegaan.
Het spreekwoord luidt: 'wat niet is kan nog komen', een gedachte van universeel karakter waarmee ik dit bericht wil afsluiten. Dat de woorden 'gezellig' en 'plesant' een overeenkomst vertonen moge onmiskenbaar zijn.